October 18, 2012

Home » » KENDURI DULU DAN SEKARANG

KENDURI DULU DAN SEKARANG

ASSALAMUALAIKUM....

Uishhhh... Cepat betul asa mase berlalu.... Tunduk-tunduk buat kerja... sekali angkat kepala
tengok jam... dah 12.45 tengahari dah.... Dah nak masuk lunch time... Memang niat tak nak kuar lunch.... Panas kat luar ... Lotii still ada stock... Jadi Lunch time kejap lagi... kita hadap Lotii & Milo aje... Diet kan....

Hmmmm Semalam aku sebelum tido.. aku temenung seketika... kejap jerrr masa berlalu...
wedding caremony aku dah nak nak masuk 2 bulan dah..., sambil temenung sambil terfikir..
masa kenduri aku tempoh hari.. majoriti yang menolong semuanya adik beradik aje...Jiran-jiran.. nan hado... tunjuk2 muka pon time2 suma dah settle...

Tak macam dulu... kalau nak kenduri.. seminggu sebelum jiran-jiran semua berkampung kat rumah bakal pengantin tu, nak tolong ape yang patut.... Lagi-lagi petang sehari sebelum majlis berlangsung.... perrggghh meriah2...

Aku rasa.. kan dulu sebab adanya goto-royong... Semuanya gotoroyong... Khemah, masak-memasak... Bunga telur & macam-macam lagi... Semua buat sama-sama...

Tapi... sekarang, tak lagi.. Semua di hujung jari... duit keluar semua siap... Tuan rumah just buat preparation ape yang patut... Jiran-jiran pula style, ala.. x pe.. diaorang kan pakai katering... Semua beres... Jadi tak  ramai..yang datang... ada tu ada... Tapi dah tak semeriah dulu....

Ikutkan hati.. memang nak majlis aku hari tue buat goto-royong aje... tapi memandangkan
banyak peralatan yang tak mengcukupi... kami sekeluarga decide ambil katering saja...



 Tengok isi paperbag... mak-mak sedara + sepupu2 aku... jerrrr Tapi tak ape juga.. dah mmg ramai... kalau utk yg x ramai adik beradik tu macam mana...




Lepas tu... Barang hantaran
yang perlu disiapkan... Sepupu
laki pula yang tolong buat kan...
Bodek la tu..
Pas ni dia pula nak kawin... hihih..



mereka juga...
Next day... Lipat tisu untuk majlis kenduri Tahlil  sehari sebelum Kenduri aku...

See... Caya tak percaya... Dah memang macam gini aku tengok kenduri sekarang kat tempat
aku nie... Dah Kurang goto royong... jiran-jiran pun dah tak macam dulu... tak berapa ambil kisah... Tapi aku percaya.. tak semua tempat macam gini kan.. still ada yang mengamalkan goto-royong macam dulu-dulu... Aku harap kalau ada kat tempat korang... teruskan lagi...
Dan jangan di tinggalkan tradisi nenek moyang kita dulu...
Rugi kan... Sebab tak ambil kisah... Kemeriahan berkurangan.....

P/s: Tapi aku sangat berterima kasih Terutama MAK aku... & semua sedara aku yg telah menolong menjayakan majlis kau tempoh hari... Sayanggggg korang...




No comments: